Apa itu Token Burn?

Token burn atau coin burn adalah fenomena apabila pembangun token atau pelombong mengeluarkan token atau duit syiling dari edaran. Dengan melakukan ini, mereka memperlambat inflasi dengan mengurangkan jumlah penawaran token yang beredar di pasaran. 

Pembakaran boleh dilakukan dengan hampir semua cryptocurrency, dan kerana ciri ini, banyak pelabur menahan cryptocurrency untuk melindungi diri daripada inflasi. Inflasi berlaku apabila lebih banyak wang dicetak, menyebabkan penawaran wang yang lebih tinggi dalam ekonomi menyebabkan nilai wang menurun. Membakar token adalah sebaliknya - deflasi. 

Bagaimana pembakaran token berfungsi? 

Objektif utama pembakaran token adalah untuk mengurangkan penawaran token yang ada di pasaran, oleh itu, memperlambat inflasi token, atau dalam banyak kes menyebabkan deflasi. 

Ini mungkin kelihatan mudah tetapi boleh dilakukan dengan pelbagai kaedah. Beberapa projek membakar token yang tidak dijual semasa penjualan token, beberapa membakar token secara berkala dan membakar token lain semasa transaksi dilakukan. 

Membakar setiap urus niaga 

Sebagai contoh, dalam peningkatan Ethereum London Fork, sebahagian daripada kos transaksi akan habis. Dengan kadar pembakaran vs perlombongan yang lebih tinggi, ini mengurangkan jumlah peredaran bekalan Ethereum di pasaran yang boleh menyebabkan kenaikan nilai ETH. 

Bagaimana ini berlaku adalah ketika transaksi dijalankan di Ethereum Network, sebahagian dari bayaran transaksi dihantar ke alamat dompet tanpa kunci peribadi. Melakukannya dengan berkesan menghilangkan token ini dari edaran. 

Prosesnya telus dan sesiapa sahaja dapat melihatnya alamat token yang dibakar

Membeli kembali token 

Apabila syarikat melakukan pembelian balik saham, tindakan serupa dengan pembakaran token kerana saham yang dibeli kembali disimpan dalam jagaan syarikat Kesan pembelian balik saham adalah untuk mengurangkan jumlah saham yang belum dijelaskan di pasaran, yang meningkatkan kepemilikan pemegang saham yang tinggal. Syarikat mungkin membeli balik saham kerana untuk meningkatkan nilai ekuiti sendiri, untuk melabur dalam dirinya sendiri, atau untuk meningkatkan nisbah kewangannya. Di ruang crypto, token yang dibeli kembali biasanya dibakar. 

Huobi Global melakukan pembakaran bulanan Huobi Token untuk mengawal inflasi Huobi Token. Sebagai contoh, menjelang Ogos 2021, lebih daripada 280 juta HT telah terbakar. Ini menjadikan peredaran HT semasa menjadi 205 juta dengan kadar deflasi 1.63% untuk peristiwa pembakaran itu. 

Hasil ini dapat dilihat oleh sesiapa sahaja di blockchain, dan ini menunjukkan jumlah token yang dibakar setakat ini berbanding jumlah penawaran. 

Kebalikan dari Inflasi 

Mengeluarkan token dari peredaran akan mengurangkan penawaran yang ada dan, memandangkan permintaan tetap berterusan, menyebabkan kenaikan nilai token. Sebaliknya, apabila bank pusat mencetak lebih banyak fiat, terdapat peredaran fiat yang lebih tinggi di pasaran, sehingga mengurangkan nilai fiat. Sebagai contoh, kadar inflasi di Venezuela adalah sekitar 2,500% pada tahun 2021, sementara inflasi global rata-rata 3.2%. Bagi rakyat Venezuela, dan orang lain di dunia, berpegang pada Bolivar atau wang fiat bermaksud mereka kehilangan kuasa membeli setiap hari. 

Pembakaran token adalah salah satu mekanisme utama yang dilihat oleh pelabur untuk menentukan sama ada projek mempunyai kemampuan untuk mengatasi inflasi. Dengan penawaran token yang semakin mengecil di pasaran, memiliki token ini dapat menghasilkan hasil yang lebih baik bagi para pelabur. 


Jika anda baru mengenali Huobi, Daftar untuk akaun Huobi dan terima sehingga $300 Bonus Selamat Datang untuk membantu anda dengan perjalanan pelaburan anda! Jika anda pengguna sedia ada, sila semak Huobi Dapatkan, di mana anda dapat memperoleh faedah dari cryptocurrency anda yang terbiar!  

ms_MY